Rekrutacja
Rekrutacja prowadzona rundami w trybie ciągłym:
- Pierwsza runda będzie trwała 3 miesiące, każda kolejna ok. 2 miesięcy
- w sumie założono 12 rund
- w każdej rundzie będzie rekrutowanych średnio 250-300 uczestników
- Do projektu zostanie zrekrutowanych łącznie 3200os. (52% – kobiety)
- Co najmniej 30% os. (960os.) – zamieszkujące miasta średnie z województwa tj.: Brodnica, Chełmno, Grudziądz, Inowrocław, Nakło nad Notecią, Rypin, Świecie, Włocławek
- Co najmniej 30% os. (960os.) – z podregionu grudziądzkiego lub włocławskiego.
- Podregion grudziądzki obejmuje następujący obszar terytorialny: powiat brodnicki, powiat chełmiński, powiat golubsko-dobrzyński, powiat grudziądzki, powiat rypiński, powiat wąbrzeski, miasto Grudziądz.
- Podregion włocławski obejmuje następujący obszar terytorialny: powiat aleksandrowski, powiat lipnowski, powiat radziejowski, powiat włocławski, miasto Włocławek.

Opis kursu:
Osoba legitymująca się tą kwalifikacją posiada ogólną wiedzę na temat stolarki budowlanej oraz umiejętności w zakresie montażu okien i drzwi balkonowych, okien dachowych, drzwi wewnętrznych i zewnętrznych, bram i krat.
Posiada także rozeznanie w najnowocześniejszych technologiach związanych z montażem i obsługą stolarki budowlanej. Zna zasady konserwacji i serwisowania stolarki budowlanej, a także zasady odbioru robót montażowych. Posiada także podstawową wiedzę z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej oraz organizacji pracy w małym zespole.
Program kursu:
- Podstawowe informacje na temat stolarki budowlanej.
- Okna fasadowe i drzwi balkonowe.
- Montaż okien fasadowych i drzwi balkonowych.
- Okna dachowe.
- Montaż okien dachowych.
- Drzwi wewnętrzne i zewnętrzne.
- Montaż drzwi.
- Bramy i kraty.
- Montaż bram i krat.
- Osłony przeciwsłoneczne.
- Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy.
- Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej.

Opis kursu:
Kwalifikacja skierowana jest do osób zarówno tych pracujących w branży gastronomicznej, a nie mających formalnie potwierdzonych kwalifikacji a także osób, które chcą się przekwalifikować i rozpocząć pracę w branży gastronomicznej oraz osób, które zajmują się pozaprofesjonalnie przygotowaniem potraw i są zainteresowane potwierdzeniem swoich kwalifikacji.
Ponadto kwalifikacja adresowana jest do osób wchodzących na rynek pracy, które poszukują atrakcyjnej rynkowo kwalifikacji pozwalającej zdobywać miejsca pracy w rozwijającej się branży gastronomicznej, ze szczególnym uwzględnieniem nowych trendów żywieniowych.
Program kursu:
- Zasady BHP i HACCP w zakładzie gastronomicznym:
- Definicja BHP i HACCP;
- Etapy wdrażania systemu HACCP;
- Odzież ochronna;
- Układ funkcjonalny zakładu gastronomicznego;
- Urządzenia chłodnicze;
- Urządzenia do mycia naczyń.
- Proces produkcyjny:
- Zasady magazynowania produktu;
- Obróbka wstępna brudna;
- Obróbka wstępna czysta;
- Obróbka cieplna;
- Ocena organoleptyczna.
- Jaja:
- Ocena świeżości jaj;
- Właściwości jaj.
- Tusze zwierząt rzeźnych.
- Tusze drobiowe.
- Ryby.
- Rodzaje owoców morza.
- Mleko i przetwory mleczne.
- Owoce:
- Podział owoców;
- Obróbka wstępna i cieplna owoców;
- Przetwory i potrawy z owoców.
- Warzywa, ziemniaki, grzyby:
- Grupy warzyw;
- Obróbka wstępna warzyw;
- Obróbka cieplna warzyw;
- Zastosowanie ziemniaków;
- Podział grzybów;
- Obróbka wstępna i cieplna grzybów;
- Przetwory z grzybów.
- Kasze:
- Charakterystyka kasz;
- Zastosowanie kasz;
- Obróbka wstępna kasz;
- Obróbka cieplna kasz.
- Mąka:
- Zagęszczanie potraw.
- Zupy:
- Sosy.
- Receptury gastronomiczne.
- Produkty wywołujące reakcje alergiczne lub dolegliwości zdrowotne:
- Alergia i alergeny;
- Alergeny w produktach spożywczych;
- Produkty zawierające: laktozę, gluten, zamienniki produktów;
- Produkty ciężkostrawne.
- Diety:
- Dieta wegańska;
- Dieta wegetariańska;
- Dieta bezglutenowa;
- Dieta bezlaktozowa.
- Techniki stosowane w kuchni molekularnej:
- Urządzenia w technice sous vide,
- Zasady stosowania sous vide.
- Slow Food.
- Dobór zastawy stołowej.

Opis kursu:
Kwalifikacja adresowana jest w szczególności do osób dorosłych, które chcą zdobyć nową kwalifikację w krótkim czasie, kluczową z punktu widzenia rynku pracy. Osób, które posiadają doświadczenie w pracach biurowych i chciałyby je potwierdzić, a tym samym powrócić na rynek pracy. Ponadto kwalifikacja jest odpowiednia dla osób, które powracają lub wchodzą na rynek pracy, są w wieku 50+ i są wykluczone zawodowo i/lub cyfrowo, są długotrwale bezrobotne albo chcą zdobyć umiejętności, otwierające możliwość pracy w wielu branżach.
Program kursu:
- Obieg dokumentów
- rodzaje dokumentów występujących w organizacji,
- źródła zasad obiegu dokumentów
- Obsługa maszyn i sprzętów biurowych
- podstawowe funkcje urządzeń (bindownica, niszczarka, dziurkacz, laminarka, zszywacz, rozszywacz, faks),
- wymiana materiałów eksploatacyjnych w urządzeniach biurowych,
- użycie sprzętów biurowych,
- naprawa sprzętów biurowych z perspektywy użytkownika.
- Korespondencja tradycyjna:
- rodzaje korespondencji,
- ewidencjonowania przesyłek przychodzących i wychodzących,
- zasady dystrybucji korespondencji wynikające z instrukcji kancelaryjnej obowiązującej w danej organizacji,
- przygotowanie przesyłki do nadania wraz z wymianą informacji umożliwiających jej nadanie.
- Redakcja tekstów
- przygotowanie treści dokumentów biurowych na podstawie wytycznych,
- rodzaje wypowiedzi pisemnych wykorzystywanych w pracy biurowej,
- dostosowanie stylu, układu i formy tekstu do odbiorców i celu,
- Otoczenie formalno-prawne organizacji
- pojęcia misji organizacji, struktury i kultury organizacyjnej,
- główni interesariusze organizacji, w tym klienci wewnętrzni i zewnętrzni, kontrahenci, instytucje otoczenia biznesu oraz omówienie ich znaczenie dla organizacji,
- charakteryzowanie formy prawnej przedsiębiorstw i instytucji oraz ich głównych organów,
- zasady pozyskiwania informacji i dokumentów w instytucjach zewnętrznych,
- druki wymagane przez instytucje publiczne do wydania zaświadczeń,
- bazy danych instytucji publicznych,
- zasady ochrony danych osobowych w pracy biurowej, w szczególności ochrona dokumentów i plików zawierających dane osobowe, RODO, itp.
- Zasady doboru typu ubioru służbowego do okoliczności
- typy ubioru służbowego, w tym business formal, business casual, smart casual,
- zasady dotyczące odpowiedniego dopasowania ubioru do okazji,
- typ ubioru stosownie do okoliczności.
- Rozmowa bezpośrednia z interesantem
- rodzaje komunikacji (w tym formalna, nieformalna, werbalna, niewerbalna),
- zasady savoir-vivre’u, w tym zasady tytulatury, pierwszeństwa, stosowania zwrotów grzecznościowych,
- znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej,
- techniki aktywnego słuchania,
- rozmowy z interesantem z zastosowaniem zasady savoir-vivre’u, zgodnie z zasadami komunikacji.
- Rozmowa telefoniczna;
- oficjalne formy powitania i pożegnania podczas rozmowy telefonicznej,
- techniki aktywnego słuchania podczas rozmowy telefonicznej,
- uzyskanie informacji o rozmówcach i celu rozmowy,
- udzielanie informacji zgodnie z kompetencjami i zakresem obowiązków lub przekazywanie rozmowy do odpowiednich osób/działów według ich kompetencji.
- Arkusze kalkulacyjne
- programy służące do projektowania i wykonywania obliczeń,
- nowy arkusz,
- format danych liczbowych,
- wprowadzanie formuł (w tym suma, średnia, zliczanie)
- sortowanie i filtrowanie danych,
- tworzenie wykresów,
- zapisywanie dokumentu w różnych formatach i jego wydruk.
- Edytor tekstu
- programy do edycji tekstu,
- nowy dokument i wprowadzanie tekstu,
- wstawianie i formatowanie obiektów,
- edycja tekstu,
- korespondencja seryjna,
- zapisywanie dokumentu w różnych formatach i jego wydruk.
- Poczta elektroniczna
- programy służące do obsługi poczty elektronicznej,
- rodzaje adresatów korespondencji elektronicznej (w tym adresaci „do wiadomości” i „do ukrytej wiadomości”),
- nowy e-mail,
- wprowadzanie i formatowanie tekstu,
- dodawanie załączników,
- wysyłka poczty elektronicznej (w tym ustawianie potwierdzenia odbioru, priorytet oraz kategorii wiadomości),
- wskazanie odbiorców lub działy w organizacji, do których należy skierować określoną korespondencję elektroniczną,
- przekazywanie korespondencji elektronicznej do odpowiednich osób/działów według ich kompetencji,
- kalendarz spotkań, w tym wysyłanie zaproszeń na spotkanie i odpowiadanie na zaproszenia.
- Przeglądarki i wyszukiwarki internetowe
- przeglądarki służące do pozyskiwania informacji z Internetu,
- funkcje przeglądarek internetowych,
- wyszukiwanie informacji, stosując metody wyszukiwania informacji w Internecie,
- tworzenie baz danych, pozyskując i selekcjonując informacje z Internetu,
- czyszczenie historii wyszukiwania przeglądarki internetowej.
- Prezentacje multimedialne:
- programy służące do tworzenia prezentacji multimedialnych,
- nowa prezentacja według wytycznych,
- wprowadzanie i formatowanie tekstu,
- wstawianie i formatowanie obiektu (w tym obraz, tabela, wykres),
- dobór szablonu do celu prezentacji,
- zapis dokumentu w różnych formatach i druk gotowej prezentacji.

Opis kursu:
Kwalifikacja „Projektowanie grafiki komputerowej” skierowana jest do osób, które hobbistycznie zajmują się projektowaniem grafiki komputerowej i chciałyby potwierdzić swoje kompetencje, specjalistów ds. marketingu, public relations, mediów społecznościowych, informatyków, którzy zajmują się tworzeniem zawartości witryn internetowych mediów społecznościowych, a także osób zajmujących się tworzeniem blogów internetowych.
Ponadto kwalifikacja adresowana jest do webdeweloperów, administratorów stron i serwisów WWW, fotografów, redaktorów, dziennikarzy, reporterów, grafików komputerowych, którzy chcieliby rozszerzyć swoje kompetencje o projektowanie grafiki komputerowej, osób z wykształceniem plastycznym i absolwentów studiów artystycznych, osób, które chciałyby świadczyć pracę zdalną oraz wszystkich zainteresowanych projektowaniem grafiki komputerowej.
Program kursu:
- Podstawy projektowania grafiki komputerowej oraz proponowanie rozwiązań odnośnie wymagań zleceniodawcy dotyczących projektu graficznego
- rodzaje i charakterystyka grafiki (wektorowa i rastrowa),
- rodzaje i charakterystyka programów graficznych do grafiki wektorowej i rastrowej,
- elementy interfejsów programów graficznych, w tym dostępne narzędzia,
- sprzęt wspomagający tworzenie projektów graficznych,
- rodzaje kompozycji obrazów,
- zasady tworzenia kompozycji, w tym zasada złotego podziału, perspektywy, symetrii, orientacji,
- zasady stosowania typografii, w tym typy czcionek, formatowanie, tekst ozdobny i akapitowy,
- teoria kolorów, w tym kolory podstawowe i pochodne, mieszanie barw, profile kolorów, podział, znaczenie i dobór barw,
- formy publikacji projektu graficznego, w tym stronę internetową, instalację, prezentację multimedialną, plakat, ulotkę, wizytówkę, baner, billboard, reklamę prasową, książkę,
- aspekty techniczne publikacji stosowanych w Internecie, w tym formaty plików, tryby kolorystyczne i rozdzielczości,
- różnice w rozdzielczości obrazów wyświetlanych na różnych urządzeniach cyfrowych,
- aspekty techniczne publikacji w formie druku, w tym formaty plików, tryby kolorystyczne, rozdzielczości, formaty papieru, spady, marginesy i uszlachetnienia,
- zasady prawidłowej kompozycji projektów graficznych na przykładzie strony internetowej,
- podstawowe techniki druku, w szczególności druk offsetowy, druk cyfrowy, sitodruk i termonadruk,
- bieżące trendy i obowiązujące standardy tworzenia grafiki komputerowej oraz wskazanie źródła pozyskiwania informacji dotyczących rozwoju grafiki komputerowej,
- możliwości poszerzania umiejętności w zakresie projektowania graficznego.
- Tworzenie projektu graficznego
- źródła darmowych i komercyjnych zasobów graficznych,
- dostępne na rynku portale przeznaczone dla grafików, w tym witryny internetowe dysponujące fotografiami, fontami, ikonami lub piktogramami oraz tekstami próbnymi,
- elementy i materiały graficzne niezbędne do wykonania projektu,
- zasady dotyczące praw autorskich stosowane przy wykorzystywaniu elementów graficznych, zdjęć, tekstów i innych elementów projektu,
- zasady ochrony i przenoszenia praw autorskich do utworów wynikające z ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1191, 1293, 1669 i 2245), w szczególności przenoszenia autorskich praw majątkowych i praw zależnych, ochrony autorskich praw osobistych oraz prawa i zasady eksploatacji utworu,
- pozyskiwanie treści od zleceniodawcy, weryfikacja ich parametrów technicznych pod względem zgodności z założeniami projektu i możliwościami ich wykorzystania,
- możliwości poprawy jakości materiałów pozyskanych od zleceniodawcy.
- Przygotowanie projektu graficznego
- parametry charakterystyczne dla rodzaju projektu w zależności od tego, czy projekt będzie publikowany elektronicznie, czy w formie druku, w tym przestrzeń kolorystyczna i rozdzielczość projektu,
- layout projektu, w szczególności ustalanie formatu, wymiarów, orientacji, marginesów, spadów, przestrzeni kolorystycznej i obszarów roboczych,
- elementy graficzne i tekstowe w projekcie,
- kadrowanie poprawianie jakości oraz retuszowanie elementów graficznych,
- elementy graficzne wektorowe i rastrowe, w tym winiety lub topy strony, menu, stopki, ikony lub piktogramy i elementy ozdobne,
- transformowanie i edytowanie, w tym stosując filtry i przekształcenia, elementy graficzne wektorowe i rastrowe,
- operacje na warstwach,
- format tekstu, w tym tekst ozdobny i akapitowy,
- zapis pliku poglądowego z kompozycją projektu graficznego w formacie dostępnym dla zleceniodawcy.
- Przygotowanie projektu do publikacji
- sprawdzenie projektu i korygowanie możliwych błędów,
- weryfikowanie zgodności zawartości projektu z materiałami pozyskanymi od zleceniodawcy,
- przygotowanie pliku zgodnie z wymaganiami publikacji,
- zapis finalnej wersji projektu w formacie spełniającym wymagania publikacji oraz zgodnie z ustaleniami ze zleceniodawcą,
- wybór sposobu przekazania plików w zależności od ich rozmiaru i wymagań zleceniodawcy.

Opis kursu:
Kwalifikacja „Tworzenie witryn internetowych” skierowana jest do osób z wykształceniem technicznym, które chciałyby potwierdzić kompetencje związane z tworzeniem witryn internetowych, osób zainteresowanych tworzeniem witryn internetowych, wykonywaniem zadań dewelopera stron internetowych, a także informatyków innych specjalności, grafików komputerowych. Ponadto kwalifikacja adresowana jest do osób, które chciałyby świadczyć pracę zdalną, oraz uczniów i studentów.
Program kursu:
- Wprowadzenie do projektowania witryn WWW.
- Projektowanie witryn internetowych w języku HTML.
- Podstawy obróbki plików graficznych.
- Formatowanie treści witryn internetowych w CSS.
- Wykorzystanie skryptów JavaScript.
- Projektowanie responsywnych witryn WWW.
- Optymalizacja witryny pod kątem wyszukiwarek internetowych.
- Systemy zarządzania treścią witryny (CMS).
- Publikacja witryny na serwerze.
- Bezpieczeństwo witryn internetowych.
- Testowanie witryny.

Rekrutacja na ten kurs została zakończona,
limit miejsc wyczerpany.
Opis kursu:
Kwalifikacja skierowana jest w szczególności do osób, które pracują już w gastronomii lub hotelarstwie, a także dla osób, które chcą uzyskać nową kwalifikację lub przekwalifikować się. Ponadto kwalifikacja jest odpowiednia dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w szkołach gastronomicznych, a także dla absolwentów szkół zawodowych z obszaru hotelarstwa i gastronomii.
Program kursu
- Historia miksologii, prekursorzy światowej miksologii, miksologia klasyczna, miksologia w Polsce.
- Sylwetka barmana, charakterystyka pracy barmana w różnych typach lokali gastronomicznych.
- Prezentacja sprzętu barmańskiego i typów szkła barowego; miary barowe.
- Historia napojów alkoholowych; technologia napojów alkoholowych, procesy związane z produkcją alkoholi: fermentacja alkoholowa, destylacja okresowa i ciągła, rektyfikacja, maturacja.
- Charakterystyka, klasyfikacje i znane marki poszczególnych rodzajów alkoholi: wódka czysta, wódki gatunkowe, gin, brandy, koniak, likiery, bittery, whisky, rum, Cachaça, tequila, Mezcal, absynt, wino musujące, wermuty.
- Zasady profesjonalnej degustacji i oceny alkoholi.
- Teoria smaku.
- Lód i jego znaczenie w koktajlach.
- Charakterystyka poszczególnych metod przygotowywania koktajli: building, shaking, stiring, throwing; którą metodę wybrać dla poszczególnych składników, jakie są różnice pomiędzy nimi; porównanie Martini wstrząsanego i mieszanego (sprawdzenie temperatury, objętości, różnic w teksturze i smaku).
- Classic cocktails i modern classic cocktails.
- Striped drinks, przyrządzanie shotów warstwowych różnymi metodami.
- Podawanie płonącego likieru sambuca.
- Podawanie absyntu.
- Koktajle na bazie wina musującego, koktajle aperitifowe.
- Zasady i techniki dekorowania koktajli.
- Drinki na bazie świeżych owoców.
- Drinki efektowne i płonące (Rainbow Shots, Lamborghini Flaming).
- Drinki alkoholowe według klasyfikacji IBA – official cocktails (klasyfikacja Międzynarodowego Stowarzyszenia Barmanów) t.j. Mojito, Margarita, Daiquiri, Sex on the Beach, Pina Colada, Kamikaze Original, Cosmopolitan, Tequila Sunrise, Martini Cocktail, Long Island Ice Tea, Black Russian, Manhattan, B-52, Kir Royale, Krwawa Mary).
- Techniki przygotowania mieszanych napojów bezalkoholowych (np. blenderowanie).
- Trendy w przygotowaniu mieszanych napojów bezalkoholowych (bezalkoholowe wersje klasycznych drinków, smoothie, fit drinks).
- Znajomość receptur mieszanych napojów bezalkoholowych (Mojito Virgin, Pina Colada Virgin, Tequila Sunrise Virgin).
- Umiejętność przygotowania napojów alkoholowych i bezalkoholowych według podanych preferencji gości.
- Koktajle wędzone, przygotowane przy pomocy pistoletu wędzarniczego Smoking Gun.
- Free pouring (nalewanie odpowiednich porcji alkoholu „z ręki”, bez użycia miarek barowych, z użyciem różnych chwytów i nalań).
- Ergonomia pracy za barem, speed flair, jak pracować szybko i wydajnie, przygotowanie stanowiska barowego.
- Working flair – jak uczynić naszą pracę bardziej efektowną i widowiskową.
- Specyfika szukania pracy w gastronomii – jak znaleźć satysfakcjonującą pracę w dobrych lokalach, w tym:
- na co zwracać uwagę podczas przygotowania CV,
- rozmowy kwalifikacyjne,
- dzień próbny.
- Etykieta pracy barmana, istota i znaczenie hospitality.
- Podstawy wiedzy o winie, podawanie wina.
- Obsługa gościa przy barze i na sali: psychologia sprzedaży, sposoby zwiększania wartości rachunku.
- Omówienie najważniejszych trendów w światowej miksologii: infuzje alkoholowe, produkty home-made, sezonowość i lokalność, zasada „no waste”, kule lodowe, miksologia molekularna, ciekły azot, suchy lód.
- Umiejętność przygotowania drobnych i właściwego podania przekąsek barowych np. tartinki, koreczki, roladki.
- Poznanie podstawowych zasad obsługi gości, w tym:
- umiejętność zadawania pytań służących identyfikacji potrzeb gościa,
- umiejętność zadawania pytań służących zebraniu opinii na temat przygotowanego napoju mieszanego,
- umiejętność przygotowania napoju, omawiając użyte składniki, ich pochodzenie oraz sposób wykorzystania,
- sposoby dbania o dobre relacje z gośćmi (np. zwroty grzecznościowe, sposoby rozładowania stresu, anegdoty, dyskrecja, cierpliwość, uczciwość, uprzejmość).
- trudne i nietypowe sytuacje w pracy barmana i propozycje ich rozwiązań,
- wiedza dotycząca prawnych uwarunkowań serwowania alkoholu gościom.

Rekrutacja na ten kurs została zakończona, limit miejsc wyczerpany.
Opis kursu:
Kategoria C prawa jazdy uprawnia do kierowania:
- pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu
- pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;
- ciągnikiem rolniczym, pojazdem wolnobieżnym oraz zespołem złożonym z tego pojazdu i przyczepy lekkiej (do 750kg dmc) (tylko na terytorium RP).
Osoba ubiegająca się o prawo jazdy kat. C, musi mieć ukończone 21 lat. Dodatkowym warunkiem do uzyskania prawa jazdy kategorii C jest posiadanie prawa jazdy kategorii B.

Rekrutacja na ten kurs została zakończona, limit miejsc wyczerpany.
Opis kursu:
Pierwsza pomoc przedmedyczna jest zadaniem niezwykle odpowiedzialnym, gdyż od sprawnego przeprowadzenia czynności ratowniczych zależy zdrowie i życie innych osób. Wytyczne dla tej kompetencji powstały przy współudziale ekspertów ratownictwa i pierwszej pomocy.
Moduł umożliwia uczestnikowi nabycie następujących umiejętności i wiedzy :
- w korzystaniu ze sprzętu ochronnego występujących w apteczkach ratowniczych
- oceny zagrożeń dla siebie i poszkodowanego
- w przeprowadzeniu wywiadu ratowniczego i oceny podstawowych czynności ratowniczych
- w ułożeniu poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
- prowadzenia postępowania w ramach bezprzyrządowej resuscytacji krążeniowo oddechowej u dorosłych, dzieci i niemowląt
- obsłudze automatycznego defibrylatora AED
- udzielaniu pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
- w stosowaniu materiałów opatrunkowych oraz badania, unieruchamiania poszkodowanego z podejrzeniem urazu kręgosłupa
- stosowania procedur postępowania w przypadku oparzeń termicznych, chemicznych, elektrycznych
- sposobów ewakuacji z miejsc zagrożenia
- umiejętność radzenia sobie w sytuacjach stresowych podczas akcji ratowniczej
Program kursu:
- Organizacja Ratownictwa Medycznego w Polsce
- Państwowy System Ratownictwa Medycznego – podstawy prawne
- Ratownictwo przedszpitalne
- Cel stosowania standardów ratowniczych
- Łańcuch przeżycia
- Anatomia i fizjologia człowieka – podstawy
- Wybrane elementy anatomii i fizjologii układu nerwowego, krążenia, oddechowego (terminologia i położenie poszczególnych narządów)
- Funkcje układu nerwowego, krążenia i oddechowego
- Ocena podstawowych funkcji życiowych
- Badanie wstępne oraz wywiad ratowniczy (SAMPLE)
- Bezpieczeństwo podczas udzielania pierwszej pomocy
- Bezpieczeństwo własne,
- Ryzyko zakażeń (WZW, HIV, gruźlica)
- Postępowanie z przedmiotami, które były narażone na materiał zakaźny
- Postępowanie z odpadami medycznymi
- Bezpieczeństwo poszkodowanego
- Bezpieczeństwo miejsca zdarzenia
- Bezpieczeństwo własne,
- Poszkodowany nieprzytomny
- Przyczyny utraty przytomności
- Zagrożenia z utraty przytomności
- Pozycja bezpieczna
- Omdlenie
- Wezwanie pomocy
- Numery alarmowe i ich znaczenie
- Meldunek dla dyspozytora medycznego
- Resuscytacja krążeniowo – oddechowa
- Procedura postępowania w nagłym zatrzymaniu krążenia
- Udrożenienie dróg oddechowych – metody
- Zasady prowadzenia ucisków klatki piersiowej u dorosłego, dziecka, niemowlęcia
- Resuscytacja krążeniowo-oddechowa u dorosłego , dziecka i niemowlęcia
- Automatyczna defibrylacja zewnętrzna ( AED)
- Mechanizm zatrzymania krążenia
- Defibrylacja urządzeniem AED
- Uruchomienie AED
- Prawidłowe przyłączenie elektrod
- Bezpieczeństwo użycia AED
- Algorytm resuscytacji krążeniowo-oddechowej przy użyciu defibrylatora AED
- Stany zagrożenia życia
- Objawy epilepsji, cukrzycy , udaru mózgu, zawału mięśnia sercowego, przegrzania, wychłodzenia, astmy oskrzelowej, reakcji alergicznej
- Postępowanie w stanach zagrożenia zdrowotnego
- Wstrząs
- Definicja wstrząsu
- Rodzaju wstrząsu
- Objawy wstrząsu
- Postępowanie w przypadku wystąpienia wstrząsu
- Zadławienia
- Sytuacje w których może dojść do zadławienia niemowlęcia, dziecka oraz osoby dorosłej
- Udzielanie pierwszej pomocy w przypadku zadławienia niemowlęcia, dziecka, osoby dorosłej
- Urazy
- Metody zaopatrzenia urazów
- Badanie urazowe
- Obrażenia głowy, szyi, klatki piersiowej, brzucha, miednicy, kończyn, pleców
- Zabezpieczenie kręgosłupa ze szczególnym uwzględnieniem kręgosłupa szyjnego
- Krwotoki
- Rodzaje krwotoków
- Postępowanie ratownicze w zależności od rodzaju krwotoków
- Urazy chemiczne, termiczne oraz elektryczne
- Objawy i zagrożenia w przypadku wystąpienia obrażeń chemicznych, termicznych oraz elektrycznych
- Postępowanie ratownicze w przypadku urazów termicznych, chemicznych, elektrycznych
- Ewakuacja ze strefy zagrożenia
- Identyfikacja zagrożeń dla ratowników i poszkodowanych
- Sposoby ewakuacji poszkodowanych
- Udzielanie pierwszej pomocy w sytuacjach symulowanych
- Udzielanie pierwszej pomocy w stanach zagrożenia zdrowia i życia
- Wsparcie psychiczne poszkodowanego
- Pojęcie stresu pourazowego, objawy, sposoby radzenia sobie ze stresem
- Umiejętność wsparcia poszkodowanego na miejscu zdarzenia
- Zdarzenie masowe, mnogie, segregacja wstępna, karta udzielonej pomocy
- Pojęcie zdarzenia masowego, mnogiego, pojedynczego
- Zasady segregacji wstępnej w podstawowym zakresie
- Karta segregacyjna
- Zasady współpracy z zespołami ratownictwa
- Metody zaopatrzenia urazów
- Badanie urazowe
- Obrażenia głowy, szyi, klatki piersiowej, brzucha, miednicy, kończyn, pleców
- Zabezpieczenie kręgosłupa ze szczególnym uwzględnieniem kręgosłupa szyjnego
- Krwotoki
- Rodzaje krwotoków
- Postępowanie ratownicze w zależności od rodzaju krwotoków

Opis kursu:
Diagnosta samochodowy kontroluje stan wszystkich układów i części, które są zamontowane w pojeździe, od stanu nadwozia, przez zawieszenie i układ napędowy, aż po elektrykę i hamulce. Część czynności wykonywanych jest w sposób ręczny, bez wykorzystywania dodatkowych urządzeń i narzędzi. Dokładne zbadanie stanu zawieszenia czy hamulców wymaga jednak wprowadzenia danego pojazdu na kanał w celu umożliwienia szczegółowych oględzin poszczególnych elementów podwozia. W klasycznej stacji diagnostycznej używa się także wielu innych narzędzi oraz specjalistycznych urządzeń, które obsługuje diagnosta samochodowy.
Program szkolenia:
Część I – szkolenie podstawowe dotyczące przeprowadzania okresowych badań technicznych pojazdów w zakresie sprawdzenia oraz oceny prawidłowości działania poszczególnych zespołów i układów pojazdu, w szczególności pod względem bezpieczeństwa jazdy i ochrony środowiska
- Zakres szkolenia
Słuchacze kursu powinni być zapoznani z zakresem badań, oceny i ze sposobami pomiarów, metodami kontroli, urządzeniami i przyrządami do:- przeprowadzania badań technicznych pojazdów, w tym także pojazdu zabytkowego, taksówki, pojazdu uprzywilejowanego, pojazdu przeznaczonego do nauki jazdy, pojazdu do przeprowadzania egzaminu państwowego,
- przeprowadzania dodatkowych badań technicznych w celu ustalenia danych pojazdu niezbędnych do jego rejestracji,umieszczania nadanych cech identyfikacyjnych pojazdu.
W celu zapewnienia właściwej pracy kandydatów na diagnostów należy zapoznać ich z podstawowymi zasadami organizacji pracy stacji kontroli pojazdów, uprawnieniami i obowiązkami personelu oraz niezbędną dokumentacją.
- Wymagane efekty szkolenia
Absolwent szkolenia powinien posiadać:- umiejętność wyciągania wniosków z przeprowadzonych okresowych badań technicznych pojazdów i pomiarów i wydawania na ich podstawie ocen o stanie technicznym pojazdów w zakresie dopuszczania pojazdów do ruchu drogowego,
- umiejętność prawidłowego wypełniania i prowadzenia dokumentacji obowiązującej przy badaniach technicznych w stacjach kontroli pojazdów,
- umiejętność odnajdywania i odczytywania podstawowych informacji technicznych z dokumentów innych niż Rzeczpospolita Polska państw dla pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy za granicą oraz z tabliczek znamionowych pojazdu,
- ogólną wiedzę o certyfikowanych urządzeniach i przyrządach pomiarowo – kontrolnych oraz zakresie ich stosowania i zakresie kontroli eksploatacyjne
Część II – szkolenie specjalistyczne w zakresie badania technicznego autobusu, którego dopuszczalna prędkość na autostradzie i drodze ekspresowej wynosi 100 km/h
- Zakres szkolenia
Zakres szkolenia obejmuje zaznajomienie słuchaczy z przedmiotem i kryteriami oceny autobusu, którego dopuszczalna prędkość na autostradzie i drodze ekspresowej wynosi 100 km/h. - Wymagane efekty szkolenia
Absolwent szkolenia powinien posiadać:- umiejętność samodzielnego wyciągania wniosków z przeprowadzonych badań i oględzin i wydawania na ich podstawie ocen o stanie technicznym autobusu w zakresie możliwości dopuszczania ich do ruchu na drogach publicznych z dopuszczalną prędkością 100 km/h,
- umiejętność wypełnienia i prowadzenia dokumentacji obowiązującej w przypadku tego rodzaju badań technicznych autobusów.
Część III – szkolenie specjalistyczne w zakresie przeprowadzania badania technicznego pojazdu przeznaczonego do przewozu towarów niebezpiecznych
- Zakres szkolenia
Zakres szkolenia obejmuje zaznajomienie słuchaczy z aktami prawnymi regulującymi wymagania techniczne i wyposażenie pojazdów przeznaczonych do przewozu towarów niebezpiecznych. - Wymagane efekty szkolenia
Absolwent szkolenia powinien posiadać:- umiejętność samodzielnego przeprowadzania okresowych i dodatkowych badań oraz samodzielnego wyciągania wniosków z przeprowadzonych badań, wydawania na ich podstawie ocen o stanie technicznym pojazdów przeznaczonych do przewozu towarów niebezpiecznych,
- umiejętność wypełniania i prowadzenia dokumentacji obowiązującej w przypadku badań technicznych pojazdów przeznaczonych do przewozu towarów niebezpiecznych.
Część IV – szkolenie specjalistyczne w zakresie przeprowadzania badania technicznego pojazdu przystosowanego do zasilania gazem
- Zakres szkolenia
Zakres szkolenia obejmuje zaznajomienie słuchaczy kursu z kryteriami oceny pojazdów przystosowanych do zasilania gazem LPG, CNG, LNG, z techniką dokonywania badań instalacji gazowych, zasadami wyciągania ostatecznych wniosków z badania.
Dziennik Ustaw – 12 – Poz. 1836 - Wymagane efekty szkolenia
Absolwent szkolenia powinien posiadać:- umiejętność samodzielnego przeprowadzania badań technicznych instalacji zasilania gazem w pojazdach z zamontowaną instalacją przez upoważnione firmy oraz wyciągania wniosków z przeprowadzonych badań i wydawania na ich podstawie ocen o stanie technicznym tych pojazdów,
- umiejętność wypełniania i prowadzenia dokumentacji obowiązującej w przypadku badań technicznych pojazdów przystosowanych do zasilania gazem.
Część V – szkolenie specjalistyczne w zakresie przeprowadzania badania technicznego pojazdu:
- związanego z badaniem pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy za granicą,
- skierowanego przez organ kontroli ruchu drogowego lub starostę, o ile pojazd wymaga specjalistycznego badania,
- którym dokonano zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów powodujących zmianę danych w dowodzie rejestracyjnym.

Opis kursu:
Zawód logistyk-spedytor łączy w sobie dwie bardzo ważne profesje (logistyk i spedytor), które bazują w większości na wiedzy praktycznej. To właśnie w praktyce najczęściej powstają różne koncepcje usprawniania przepływu towarów w handlu i dystrybucji, które są potem wykorzystywane w innych dziedzinach zarządzania.
Obecnie polskie przedsiębiorstwa wprowadzają na masową skalę nowoczesne metody zarządzania logistycznego. Powstaje w związku z tym ogromne zapotrzebowanie na kadrę o kompetencjach umożliwiających kierowanie działami logistyki, transportu czy spedycji.
Program kursu:
- Podstawy logistyki (geneza logistyki, pojęcie i przedmiot logistyki, obszary logistyki, struktura organizacyjna logistyki, system logistyczny w przedsiębiorstwie, logistyka a inne dziedziny zarządzania).
- Zarządzanie łańcuchem dostaw (łańcuch dostaw, relacje w łańcuchu dostaw, elastyczny i dynamiczny łańcuch dostaw, charakterystyka zarządzania łańcuchem dostaw, konfigurowanie sieci logistycznej projektowanie sieci logistycznej metodą środka ciężkości).
- Transport (rodzaje transportu, infrastruktura transportu, gałęzie transportu, reguły Incoterms).
- Zarządzanie flotą transportową (elementy zarządzanie flotą transportową, kalkulowanie jednostek ładunkowych, wskaźniki oceny efektywności transportu).
- Spedycja (charakterystyka spedycji, rozpoczęcie współpracy ze spedytorem, warunki działania firm spedycyjnych w Polsce, koszty i ceny usług spedycyjnych, struktura kosztów transportu i kalkulacja kosztów spedycji).
- Rynek usług logistycznych (podmioty branży TSL, struktura branży TSL, strategie przedsiębiorstw, branża KEP, outsourcing logistyczny, ćwiczenia: kalkulacja i analiza z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego).
- Zarządzanie zapasami (rodzaje i koszty zapasów, analiza zapasów metodą ABC i XYZ, poziom obsługi klienta – POK1 i POK2, ekonomiczna wielkość zamówienia).
- Magazyn jako obiekt logistyczny (rodzaje magazynów, technologie magazynu procesy magazynowe, dokumentacja magazynowa i obieg dokumentów, opakowania).
- Rozwój i charakterystyka centrów logistycznych (cele i funkcje centrum logistycznego, klasyfikacja centrów usług logistycznych, kryteria wyboru centrum usług logistycznych).
- Rola informacji w logistyce (informacja, system informacyjny i system informatyczny, ewolucja systemów zarządzania przedsiębiorstwem, zintegrowane systemy informatyczne, system zarządzania łańcuchem dostaw, elektroniczna wymiana danych, systemy automatycznej identyfikacji, system nawigacji satelitarnej GPS, planowanie potrzeb produkcyjnych i dystrybucyjnych.

Rekrutacja na ten kurs została zakończona, limit miejsc wyczerpany.
Opis kursu:
Kurs pozwoli na nabycie kompetencji takich jak przygotowanie stanowiska pracy florysty, przygotowanie materiałów florystycznych do tworzenia dekoracji, projektowanie i wykonywanie dekoracji roślinnych różnego typu, pakowanie i przygotowanie do transportu materiałów florystycznych oraz gotowych wyrobów florystycznych, stylizacja wnętrz przy pomocy roślin, sprzedaż materiałów florystycznych, przygotowanie wystaw roślin lub kompozycji florystycznych.
Program kursu:
- Historia dekoracji roślinnych z elementami historii sztuki, w tym:
- historia dekoracji roślinnych w poszczególnych epokach historycznych,
- obyczaje i tradycje w kulturze związane z roślinami,
- cechy wnętrza/obiektu historycznego (formy, barwy, podział powierzchni/ przestrzeni, nastrój, symbolika),
- dobór dekoracji florystycznej do wnętrza historycznego.
- Materiałoznawstwo florystyczne, w tym:
- materiał roślinny (podstawowe wiadomości o roślinach, rośliny na kwiat cięty, zieleń cięta, drzewa i krzewy stosowane we florystyce, rośliny stosowane w suchych kompozycjach, rośliny doniczkowe, rośliny balkonowe i do obsadzania pojemników, pielęgnacja roślin),
- nieroślinny materiał florystyczny (środki techniczne, materiały dekoracyjne, naczynia i pojemniki).
- Estetyczne podstawy florystyki, w tym:
- wiedza o barwie (właściwości barw, systemy porządkowania barw, połączenia barw – kontrast, harmonia, dobór barw w pracach florystycznych),
- cechy plastyczne roślinnego materiału florystycznego (kryteria wyboru materiału florystycznego, charakterystyka materiału florystycznego),
- zasady kompozycji (elementy kompozycji, rodzaje porządku, proporcje, przestrzenność/bryłowatość, kryteria wyboru porządku oraz formy),
- style kompozycji florystycznych (styl dekoracyjny, styl graficzny/formalno-linearny, styl wegetatywny),
- dokumentacja projektowa (rysunek projektowy, analiza otoczenia, elementy dokumentacji projektowej).
- Kompozycje florystyczne, w tym:
- klasyfikacja tradycyjnych kompozycji florystycznych,
- przygotowanie materiału florystycznego do wykonywania kompozycji florystycznych,
- techniki florystyczne (technika wiązania – bukiet, girlanda, technika układania w gąbce florystycznej, technika obsadzania) inne techniki: szynowanie, watowanie, przypinania, zaciskanie, warstwowanie, klejenie, owijanie, drutowanie,
- bukiety (klasyfikacja bukietów, zasady wykonywania bukietów)
- Kompozycje w naczyniu (dobór materiału florystycznego, zasady wykonywania kompozycji w naczyniu),
- florystyczna dekoracja wnętrz (zasady florystycznej dekoracji wnętrz, dekoracja stołu),
- florystyka ślubna (rodzaje dekoracji związanych ze ślubem, ozdoba ślubna panny młodej, dekoracja pojazdu, konsultacje dotyczące dekoracji ślubnych),
- florystyka żałobna (wieńce, kompozycje żałobne w gąbce, dekoracja trumny, dekoracja urny),
- kompozycje wysadzane w pojemnikach (sposoby uprawy w podłożu, hydroponika, semikultury, obsadzenia na otwartej przestrzeni – skrzynki balkonowe, rośliny na balkonach i tarasach, dekoracja wnętrz roślinami doniczkowymi,
- kompozycje okolicznościowe (specyficzne w poszczególnych krajach, Wielkanoc, Adwent i Boże Narodzenie, Walentynki, Obiekty i prace tematyczne),
- zasady pakowania materiałów i wyrobów florystycznych.
- Marketing we florystyce, w tym:
- rynek florystyczny,
- elementy marketing mix,
- florysta jako sprzedawca (rodzaje klientów i ich zachowanie, prowadzenie rozmowy z klientem),
- reklama we florystyce (rodzaje reklamy, zadania, środki reklamy),
- organizacja wnętrza kwiaciarni (balans kolorów, zastosowanie filtrów).

Opis kursu:
Moduł pozwala na nabycie podstawowej wiedzy teoretycznej ze wszystkich dziedzin potrzebnych przy rozpoczęciu pracy, takich jak anatomia, fizjologia, antropologia, teoria treningu, dietetyka, ale także obsługa klienta czy sprzedaż usługi. W części praktycznej uwzględnia nabycie umiejętności prawidłowego wykonywania poszczególnych ćwiczeń fizycznych, doskonalenie umiejętności niezbędnych dla trenera oraz wdrażanie płynnego posługiwania się fachową terminologią. Połączenie teorii z praktyczną częścią kursu daje olbrzymią dawkę wiedzy oraz umiejętności, które są niezbędne do podjęcia pracy w charakterze trenera personalnego.
Program kursu:
- Rola Trenera Personalnego.
- Funkcjonalna anatomia człowieka.
- Fizjologia wysiłku fizycznego.
- Planowanie oraz programowanie ćwiczeń.
- Dietetyka sportowa oraz naturalne metody wspomagania organizmu.
- Budowanie własnej marki oraz trwałej relacji z klientem.
- Ocena sprawności fizycznej oraz sylwetki klienta.
- Praktyczne przykłady ćwiczeń zwiększających mobilność stawów.
- „Core” jako fundament treningu funkcjonalnego.
- Wybrane formy wysiłku tlenowego oraz beztlenowego.
- Trening funkcjonalny.
- Trening sylwetkowy.

Rekrutacja na ten kurs została zakończona, limit miejsc wyczerpany.
Opis kursu:
Pracownik zajmujący się prowadzeniem spraw kadrowo-płacowych, posiada gruntowną, aktualną wiedzę i umiejętności w zakresie prawa pracy oraz stosunków z niego wynikających, jak również stosunków pokrewnych, dotyczących:
- stwarzania warunków do wszechstronnego i harmonijnego przyjmowania pracownika do pracy,
- nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy.
Ponadto, taka osoba prowadzi działalność w zakresie określania czasu pracy, wydawania świadectwa pracy, urlopu wypoczynkowego, wynagrodzenia ze stosunku pracy, wynagrodzenia za czas niewykonywania pracy, wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy z powodu choroby, świadczeń chorobowych dla pracowników. Posiada znajomość wybranych programów do obsługi kadrowo-płacowej i ubezpieczeniowej, jak również ogólnych zagadnień prowadzenia działalności gospodarczej, oraz organizacji pracy małych zespołów. Pracownik zajmujący się prowadzeniem spraw kadrowo-płacowych kieruje się etyką, poszanowaniem praw pracodawcy i pracownika, przestrzega również zasad BHP, zasad ergonomii, stosuje przepisy prawne. Posiada zdolność organizacji samodzielnego procesu pracy, jak i pracy w zespole.
Program kursu:
- Przyjęcie pracownika do pracy.
- Nawiązanie stosunku pracy.
- Czas pracy.
- Rozwiązanie stosunku pracy.
- Świadectwo pracy.
- Urlop wypoczynkowy.
- Wynagrodzenie ze stosunku pracy.
- Wynagrodzenie za czas niewykonywania pracy.
- Wynagrodzenie za czas niezdolności do pracy z powodu choroby.
- Świadczenia chorobowe dla pracowników.
- Przykłady naliczania wynagrodzeń.
- Wybrane programy do prowadzenia obsługi kadrowo-płacowej i ubezpieczeniowej.
- Zagadnienia dodatkowe.

Opis kursu:
Celem modułu jest możliwie najlepsze przygotowanie przyszłych absolwentów do podjęcia pracy zawodowej oraz przyspieszenie adaptacji w zawodzie.
Zakres kursu obejmuje zajęcia wykładowe oraz ćwiczenia w zakresie obsługi kas fiskalnych, celem nabycia umiejętności w posługiwaniu jednostanowiskowym zestawem (kasa fiskalną, czytnik kodów, waga) oraz programem magazynowo-fakturującym WF-Mag dla Windows.
Ukończenie podstawowego kursu obsługi kas fiskalnych to przyswojenie wiedzy zarówno z zakresu obowiązujących przepisów fiskalnych, praktycznej umiejętności prowadzenia sprzedaży w oparciu o kasę fiskalną, jak i prawidłowego stosowania obowiązków użytkownika kasy fiskalnej.
Kurs otwiera możliwości pracy w zawodach kasjer, sprzedawca, barman, kelner, pracownik biurowy (sprzedaż i obsługa klienta). Umożliwia także prowadzenie działalności gospodarczej we własnym imieniu (jako przedsiębiorca).
Kurs „Obsługa Kas Fiskalnych” wyposaża w umiejętności wykonywania zawodu i przygotowuje do pracy na samodzielnym stanowisku. W ramach kursu szkolony nabywa praktycznej znajomości obsługi kilku typów kas fiskalnych.
Po ukończeniu szkolenia uczestnik posiada wiedzę i umiejętnosci pozwalające samodzielnie prowadzić sprzedaż w oparciu o kasę fiskalną. Posiada również podstawową umiejętność obsługi programu WF Mag.
Program kursu:
- Wprowadzenie do terminologii fiskalnej, omówienie podstawowych ustaw i rozporządzeń Ministra Finansów.
- Omówienie przepisów dotyczących polityki fiskalnej.
- Podstawowe przepisy o kasach, kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać kasy fiskalne, warunki stosowania kas przez podatników, obowiązkowe informacje zawarte na paragonie, budowa, rodzaje kas, systemy kasowe, kryteria i sposób prowadzenia kontroli przez US, obowiązki kasjera.
- Opis techniczny kasy, funkcje kasy.
- Raporty. Omówienie zawartości raportów fiskalnych: dobowego i miesięcznego. Nauka zasad ich wytwarzania.
- Sprzedaż. Omówienie i pokazanie sprzedaży w różnych trybach oraz konfiguracjach, anulowanie paragonu, wypłata z kasy oraz zamknięcie zmiany.
- Poznanie podstawowej funkcjonalności programu WF-Mag w środowisku Windows, wystawienie paragonu fiskalnego, wystawianie faktury VAT; dokonanie sprzedaży w oparciu o program WF-Mag, tworzenie i drukowanie dokumentów wewnętrznych firmy (FV, WZ, KP), prowadzenie magazynu, tworzenie baz danych towarów i kontrahentów.
- Funkcje kasy. Obsługi kasy, włączenie i wyłączenie kasjera. Dostęp oraz poruszanie się po MENU kasy, w szczególności MENU KASJERA.