O Projekcie
Projekt „Rozwijanie kompetencji kadry dydaktycznej w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego (makroregion IV)” jest realizowany w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój na lata 2014-2020, Osi Priorytetowej II, Działania 2.14. przez Syntea S.A. w partnerstwie z Powiatem Ryckim (Zespół Szkół Zawodowych nr 2 im. Leona Wyczółkowskiego w Rykach) oraz Podkarpackim Centrum Edukacji Nauczycieli w Rzeszowie na obszarze województw: lubelskiego, małopolskiego, podkarpackiego i świętokrzyskiego
Rozpoczęcie realizacji: 1 stycznia 2019
Zakończenie realizacji: 30 czerwca 2023
Kwota dofinansowania: 4 640 597,30 zł
Cel projektu
Zgodnie z metodyką SMART, został określony jako podniesienie kompetencji w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego przez 3 877 osób (min. 80% kobiet) kadry dydaktycznej z obszaru IV makroregionu do końca czerwca 2023r. poprzez udział w działaniach z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego.
List polecający Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Grupa docelowa
Grupą docelową w projekcie jest kadra wykonująca zadania z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego. Uczestnikami szkoleń będą osoby realizujące doradztwo zawodowe w szkołach podstawowych, liceach ogólnokształcących, technikach i branżowych szkołach I stopnia. W przypadku braku doradcy zawodowego zaleca się wydelegowanie wychowawcy, pedagoga czy psychologa szkolnego.
W zadaniu 1 Uczestnicy Projektu to 3 877 osoby dorosłe, zatrudnione w szkołach podstawowych, liceach ogólnokształcących, technikach, branżowych szkołach I stopnia z obszaru IV makroregionu, tj. z obszaru województw:
- lubelskie 945 UP – 63 grupy
- małopolskie 1 396 UP – 93 grupy
- podkarpackie 982 UP – 66 grup
- świętokrzyskie 554 UP – 37 grup
20% przeszkolonych osób (łącznie 777 osób) wykonuje pracę w szkołach znajdujących się na terenie objętym Pakietem dla Średnich Miast realizowanym w ramach Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (SOR).
W zadaniu 2 planuje się objęcie 840 Uczestników Projektu szkoleniem: Praktyczne aspekty wdrażania nowych kwalifikacji rynkowych jako zacieśnienie współpracy edukacji formalnej z przedsiębiorcami pod katem zmieniających się potrzeb rynku pracy – wsparcie dodatkowe.
Działania
Zadanie 1 – Przygotowanie kadry osób realizujących zadania z zakresu doradztwa edukacyjno -zawodowego w szkołach i placówkach systemu oświaty do stosowania nowych rozwiązań organizacyjno-prawnych w pracy z uczniami i dorosłymi, ze szczególnym uwzględnieniem rozwiązań zintegrowanego systemu kwalifikacji – ZAKOŃCZONO REALIZACJĘ ZADANIA
Zadanie 2 – Praktyczne aspekty wdrażania nowych kwalifikacji rynkowych jako zacieśnienie współpracy edukacji formalnej z przedsiębiorcami pod katem zmieniających się potrzeb rynku pracy – ZADANIE REALIZOWANE DO 30.06.2023
Szkolenia w ramach Zadania 2
Praktyczne aspekty wdrażania nowych kwalifikacji rynkowych jako zacieśnienie współpracy edukacji formalnej z przedsiębiorcami pod katem zmieniających się potrzeb rynku pracy będą realizowane w formie hybrydowej w 2 etapach:
Etap I w trybie online 12 h (2-4 dni w ciągu jednego tygodnia): Nowe kwalifikacje i ich miejsce w systemie. Warsztaty w zakresie modyfikacji programu kształcenia pod kątem wdrożenia kwalifikacji rynkowych.
Etap II w trybie stacjonarnym 8 h: Warsztaty w zakresie prezentacji środowisk laboratoryjnych dla kwalifikacji rynkowych.
Ramowy program szkolenia Praktyczne aspekty wdrażania nowych kwalifikacji rynkowych jako zacieśnienie współpracy edukacji formalnej z przedsiębiorcami pod katem zmieniających się potrzeb rynku pracy:
Etap I w trybie online 12 h (2-4 dni w ciągu jednego tygodnia):
Część teoretyczna (4h) – Nowe kwalifikacje i ich miejsce w systemie:
- Idea funkcjonowania Ram Kwalifikacji w Europie i w Polsce
- Krajowe Ramy Kwalifikacji jako miejsce na kwalifikacje rynkowe
- Podstawa prawna
- Kto wdraża
- Jaki udział we wdrożeniu mają ministrowie właściwi dla sektorów
- Jakie mamy rodzaje kwalifikacji i sposoby włączania
- Jakie mamy etap wdrożenia
- Gdzie szukać kwalifikacji oficjalny rejestr (ZRK)
- Jakie możliwości dla szkół daje sam system
- Jakie są nowe możliwości dla uczniów
- Jakie nowe narzędzia i możliwości uzyskuje nauczyciel
- Jak wygląda współpraca z lokalnymi przedsiębiorcami w ramach wdrażania nowych kwalifikacji, jakie praktyczne narzędzia są możliwe?
- Finansowanie uzyskiwania kwalifikacji rynkowych dobre praktyki z realizacji projektów UE
- Modyfikacja programów kształcenia / Dostosowanie programów do lokalnego rynku pracy wybór przykładowego programu do modyfikacji.
Część warsztatowa (8h) – Warsztaty w zakresie modyfikacji programu kształcenia pod katem wdrożenia kwalifikacji rynkowych:
- Możliwości modyfikacji programu, podstawa prawna
- Omówienie pomysłów uczestników na wybór kwalifikacji, które stanowić mogą kierunek modyfikacji (każdy uczestnik będzie rozważał to pod kątem własnych placówek edukacyjnych)
- Prezentacja założeń i praktycznych sposobów wdrażania Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030 oraz Krajowego Planu Odbudowy w zakresie bliższej współpracy sektora edukacji formalnej i pracodawców (staże, praktyki, klasy patronackie, współużytkowane zaplecze itp.)
- Warsztaty w zakresie planowania i wdrażania kwalifikacji rynkowych w zależności od potrzeb i kierunku kształcenia placówek edukacyjnych beneficjentów: badanie lokalnego rynku pracy, analiza potrzeb na wymagane przez ten rynek kwalifikacji, ustalenie optymalnych wariantów wdrażania dodatkowych kwalifikacji w danej placówce.
W ramach warsztatów przedstawimy możliwości dostosowywania w swoich placówkach edukacyjnych programów kształcenia do lokalnych wymagań rynku pracy. Podczas zajęć zostaną przedstawione nowe zmieniające się w gospodarce trendy nauczania w zakresie dodatkowych kwalifikacji zawodowych niezbędnych do zmiany środowiska edukacyjnego, sprzętu, praktycznych przykładów wykorzystania, łączenia technologii skanu oraz druku. Kolejnym etapem jest modelowanie treści kształcenia w programie oraz ocena przydatności wprowadzonych zmian pod kątem atrakcyjności ucznia na rynku pracy.
Etap II w trybie stacjonarnym 8 h: Warsztaty w zakresie prezentacji środowisk laboratoryjnych dla
kwalifikacji rynkowych
- Prezentacja środowiska laboratoryjnego dla kwalifikacji z kluczowych branż:
- Wersja stacjonarna środowiska
- Wersja on-line środowiska
- Wsparcie edukacyjne w postaci Wirtualnej Rzeczywistości
- Prezentacja w/w środowisk na przykładzie następujących kluczowych kwalifikacji rynkowych:
- Programowanie i obsługiwanie procesu druku 3D
- Przygotowanie potraw zgodnie z trendami rynkowymi i zasadami zdrowego żywienia
- Monter stolarki budowlanej
Warsztat polega na poznaniu możliwości środowiska edukacyjnego w jakie mogą być doposażone jednostki edukacyjne oraz praktyczne zastosowanie tych pracowni w procesie edukacyjnymi i egzaminacyjnym przy jednoczesnym wykorzystaniu nowoczesnych narzędzi jakim jest technologia skanu, druku 3D oraz wirtualnej rzeczywistości.
Planowane szkolenia będą się odbywać w wersji hybrydowej: 12 h dydaktycznych on-line (realizowanych w ciągu 2-4 dni) oraz 8 h dydaktycznych (1 dzień) w formule stacjonarnej.
W sumie 20 godzin dydaktycznych na grupę.
Uczestnicy w ramach I Etapu będą mieli zapewnione:
- dostęp do platformy szkoleniowej
- szkolenie/konsultacje on-line
Uczestnicy w ramach II Etapu (zajęć stacjonarnych) będą mieli zapewnione:
- przerwę kawową
- obiad
- materiały informacyjno-szkoleniowe
- zwrot kosztów dojazdów około 40 PLN/ os.
- zaświadczenie o ukończeniu szkolenia- na wzorze MEiN